Skip to main content

Bisnes Masyukk Biar Berkat..

Bismillah..

Hari ni Che Long (CL) nak share sikit tentang pengalaman bisnes yang CL pernah dan sedang join sepanjang Allah kurniakan nikmat nyawa di dunia ni..

Zaman Sekolah
-------------------
Actually, I'm just helping my Ummi selling her goods like Nasi Lemak and kuih-muih. Kadang-kadang tu bawak pergi sekolah. Ramai jugak permintaan dari kawan-kawan. Tapi, tak lama kena stop sebab ada aduan dari pihak kantin sekolah bahawa jualannya terganggu kalau student buat jualan dari rumah.. Takpe la, takde rezeki di situ. Balik sekolah, CL dan adik ditugaskan Umi utk pick-up duit jualan dari kedai-kedai yang Abah letak kuih pada paginya. So, kalau ada lebih untung, dapatlah sikit merasa duit. Tak guna pun. Biasanya, CL simpan dalam tabung. Suka menabung.

Zaman Universiti
---------------------
Selain dari kerja part-time masa cuti semester, antara business yang CL pernah ceburi adalah jual TOP UP dan makanan. Ada jual kerepek, dadih, jajan dll.

Bila dah dapat lesen motor, CL pinjam motor kawan, pergi cari makcik-makcik yang jual nasi lemak dan kuih-kuih waktu pagi. CL deal dengan diorang untuk ambik beberapa puluh bungkus dan bawak balik ke kolej kediaman untuk dijual kat student. Biasanya CL jual pada hujung minggu saja. Yer la, nak kena fokus study jugak..Takkan bisnes aje kan.. (^_^)

Waktu study week pun alhamdulillah laku. Banyak permintaan. Jaja from door to door okay. Jalan kaki sambil bimbit plastik besar tu. Hehe..Kadang tu ada jugak permintaan dari student lelaki. Dapat la untung, boleh la tampung perbelanjaan seharian masa di kolej tu. Tak minta langsung duit kat parents di kampung. Lagi hantar duit PTPTN ke kampung tu ada..

Masa praktikal pulak, CL cuba bisnes cara lain. Buat kelas tuisyen peribadi untuk budak-budak sekolah rendah. Tumpang premis tadika sorang kawan. Alhamdulillah, ada permintaan yang baik. Di samping dapat elaun dari syarikat tempat praktikal, dapat la juga kemasukan lain.

Zaman Universiti (Sambung Pengajian Master)
---------------------------------------------------------
Selain dari menjadi Research Assistant, CL tak berhenti dari membuat bisnes, Masih meneruskan bisnes khidmat tuisyen peribadi, CL upgrade lagi kepada khidmat untuk sekolah menengah pula. Kelas al-Quran peribadi juga pun CL masukkan sama. Kali ini, CL bergabung tenaga dengan pusat tuisyen dan mengaji Nisa Educare Center di Perlis ni. Alhamdulillah, permintaan yang amat ramai. Sampai takdan tangan nak ambil semua permintaan sehingga terpaksa pass kepada kawan-kawan lain. Alhamdulillah.

Kalau ada pembaca di sini yang berminat dengan perkhidmatan Nisa Educare Center atau nak tengok bagaimana kami handle kelas, boleh tengok sini: Nisa Educare Centre

Zaman Menjadi Isteri
--------------------------
Ingat dah jadi bini orang, minat utk bisnes hilang ke? Huh, no! Lagi membara ada la, hehe..
Alhamdulillah, Allah kurniakan kpd CL seorang suami yang jugak minat bisnes. Kitorang sama2 dari background engineering, tapi minat pada dunia bisnes ni lagi besar. Kata suamiku, bukan keuntungan saja yang kita kejar, tp kita mahu ikut sunnah Nabi berniaga. Dapat pahala kan ikut sunnah.. (^_^) Lagi pula katanya, dengan bisnes, masa kita akan lebih fleksibel. Tidak terikat dengan waktu rasmi bekerja 8-5. Pendapatan kita juga bebas. Tidak terikat dengan slip gaji yang dibayar.

Anyway, kali ni CL expand bisnes kpd jualan Cloth Pad dan Pemakanan Sunnah.
1. Cloth Pad
Pelbagai saiz dan corak Cloth Pad
Produk ganti kpd pad biasa untuk wanita. Bergunanya CP ni waktu kita period. Bebas daripada bahan kimia(dioksin yg terdapat dlm pad biasa) yang merbahaya utk wanita. Dioksin ni bahaya sebab dia blh bawa kepada penyakit spt kanser, fibroid, ketumbuhan, cyst, keputihan, ruam, gatal-gatal dan busuk di sekitar miss V. So, produk ni yang diperbuat daripada 100% fabrik kain yang menyerap aliran dengan baik, amatlah bagus untuk dipakai oleh semua kaum wanita. Senang nak basuh. Tahan sehingga 5 tahun. Pattern design pun cantek2..Uh~~boleh juling biji mata tgk pelbagai design yg ololo tomey tu..

CL dah jd pengguna setia Cloth Pad ni hampir setahun lebih. Amat puas hati. Sgt selesa. Paling penting, bila pakai CP ni, senggugut CL dah makin hilang. Masalah gatal-gatal dan naik ruam pun alhamdulillah dah hilang.. Kalau zaman pakai pad biasa dulu, baru pakai sejam dah 'uk, ik, uk, ik' gatalnya. Merenyam betoll...

2. Pemakanan Sunnah
Pati delima 250mL
Actually, lama dah CL duk cari produk pemakanan sunnah ni sebab nak consume it. Tapi tak tahu kat mana nak cari. Alhamdulillah lepas nikah, suami CL introduce kawan dia yg jual pemakanan sunnah (kapsul habbatus sauda & minyak zaitun). Kebanyakan produk ni yang selalu CL jumpa sebelum ni adalah dlm bentuk cecair, so kali ni jumpa yang kapsul, senang nak telan ha... (^_^)v

Bila badan dah rasa best makan pemakanan sunnah ni, my husband suggest suh CL bukak page jual benda ni di FB. Hurm..cam menarik sebab supplier dah ada..Tinggal nk promote aje.

Selain habbatus sauda & minyak zaitun, CL ada jugak jual Pati Delima. Bila CL start consume dan rasa best dengan badan CL, baru CL promote untuk orang lain.


Kapsul minyak zaitun & habbatus sauda (setiap botol ada 210biji kapsul)


Antara produk utama Qaseh Gold
Ada jugak produk Qaseh Gold yang CL jual. Kelebihan produk ni kalau kawan2 jenis payah nak telan raw material, so boleh la makan yang ni. Sebab dalam Qaseh Gold ni dia dah ada kebanyakan makanan sunnah spt habbatus sauda, minyak zaitun, pati delima, kismis, kurma, dll. So, sekali telan dah setel, hoho~~ CL pernah makan, memang bertenaga sepanjang hari, dari pagi sampai malam. Tapi, CL lebih suka makan yang raw material, so yang ni kadang2 aje CL consume.. Actually, produk ni sesuai utk seisi keluarga termasuk suami isteri dan anak-anak. Qaseh Gold Kekanda, Qaseh Gold Adinda & Qaseh Gold Junior.
Ha, pilih-pilih~~

Kalau ada yang berminat untuk tahu lebih lanjut pasal produk pemakanan sunnah dan Cloth Pad ni, korang boleh jenguk page CL kat sini ye: Waheeda Health & Beauty Store
Jemput la LIKE page CL yer... TQ, TQ, TQ....


                                                                         xxxxx
Ok la, nak babai dulu.. Lain kali CL review lagi tentang produk yang CL jual ni yer. Ada banyak kerja nak kena setel ni sebelum balik kampung esok. Harap-harap banjir di Kelantan tak menghalang perjalanan kami balik.. Huhu, doakan yang terbaik ye sayang2 semua..

Lensa Che Long: Umi cakap, air dah masuk ruangan dapur. Baru call sakni. tengah duk punggah barang. Doakan semoga keluarga CL di kampung selamat ye kawan-kawan..

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman DPLI UNISZA 2018

Hulamak hui.. Lamanya tak blogging. Rindu betul nak menulis dan meluah di sini. Sejak kahwin 2014 dulu, kemudian dianugerahkan anak seorang, 2018 inilah  tulisan yang terbaru. Biasanya asyik update FB atau IG je. Blog ni pun dah 'bersawang' molek dah ha.. Rasa nak menulis balik ni pun, sebab termotivasi selepas 2 hari lepas berderet kelas tanpa henti. Terinspirasi dengan cerita-cerita motivasi daripada para pensyarah. Alhamdulillah, keputusan sambung belajar DPLI di Unisza ni moga-moga Allah permudahkan segala urusannya dan membuahkan yang terbaik untuk masa hadapan, amin.. Masa mula-mula dapat tahu tentang permohonan DPLI dibuka kepada umum, saya memang teruja bukan main lagi. Sebab dah bertahun-tahun lamanya saya survey tentang program ni. Sejak selepas bergraduasi pada tahun 2011 lagi, saya cuba untuk memohon program KPLI dan DPLI ini malangnya tidak dibuka program tersebut di mana-mana IPT. Pada awalnya, saya teringin untuk memohon program DPLI UM, tapi apabila memi

Temuduga Guru KAFA

Alhamdulillah, sedar tak sedar sudah hampir setahun bergelar guru KAFA ganti/kontrak. Tahun 2013 CL mendapat tawaran sebagai guru KAFA ganti yang akan diperbaharui kontrak setiap dua bulan. Tahun 2014 ni pula, kontrak diperbaharui setiap tiga bulan. Ok la tu.. JUN-DISEMBER 2013 CL mengajar di sekolah kawasan kampung. Agak sedih berpisah dengan mereka sebenarnya. Anak-anak yang comel telatah mereka, walaupun kadang-kadang agak nakal. Apakan daya, keputusan bukanlah di tangan sendiri. MAC 2014 CL ditawarkan sekali lagi mengajar KAFA. Kali ni, di sekolah kawasan bandar dan kebetulan berdekatan dengan rumah sewa dan kluster tempat research. Suasana memang berbeza. Keletah anak-anak juga berbeza. Kemahiran yang diperlukan untuk mendidik anak-anak juga berbeda. Semuanya harus lebih moden, kreatif dan up-to-date. Cabaran sungguh! ::TEMUDUGA BERTULIS:: Sebelum start mengajar di sekolah tu, CL kena lalui satu temuduga bertulis. Masa yang diberikan untuk jawab satu paper tu sejam seteng

Kebaikan Batu Tawas dan Hibka Powder

Bosan dengan baju kat bahagian armpit (nama manja ketiak ) jadi kuning dan keras disebabkan pemakaian deoderant? Stress sebab armpit jadi hitam berdaki?  Nak kembalikan warna natural armpit? Nak hilangkan bau teng*k armpit disebabkan peluh? Ha, lemme tell you da solution of this problemo yar.. 1. Hibka Powder Dah lama dah bedak ni wujud sebenarnya cuma orang zaman sekarang tak berapa nak kenal. Pakai kat mana? Kat armpit lor.. Tekstur bedak ni kasar sikit. Dia ada dua jenis. Warna putih dan kuning. Dia ada dalam bentuk paket ataupun botol. So, boleh pilih ikut suka yang mana berkenan. Jika CL suka beli yang warna putih dan dalam botol. Senang, takde la tumpah2. Bagus sangat produk ni. Walaupun dia jauh lebih murah daripada produk2 komersial deoderant yang ada tu, efeknya jauh lebih bagus. Harga yang dalam paket dalam RM1 - RM2 je. Kalau dalam botol pulak dalam RM3++ je. Nak beli kat mana? Beli je kat kedai-kedai jamu. Kalau kat Kangar ni ada satu kedai kat belakang