Teman-temanku

Google+ Followers

Tuesday, July 17, 2012

Menantu beriman tapi tak berduit.

Cewwah.. kali ni Che Long nak bincang bab menantu plak da.. Kalau kengkawan CL tahu ni, mesti diorang ingat CL dah ke arah nak bermentua dahPadahal, bagi CL benda ni adalah isu normal dan sering diperdebatkan dalam masyarakat Melayu kita. Dan, of course lah sejak 2,3 menjak ni CL asyik dijemput ke kenduri walimatul urus kawan-kawan, CL jadi berminat untuk membincangkan soal ni. Tambah-tambah pulak, orang kata umur 20-an ni prime age to be getting married.. Dah tua rupanya CL ni. Apabenda tah dah CL sumbangkan untuk agama, bangsa dan negara tercinta ni..hurm...

Soalan popular bila perkenal bakal calon suami/isteri,
1. Cer tengok, bila si anak dara dirisik sang lelaki, pertanyaan yang cepumas sering ditanya ibu bapanya adalah,
"Orang mana?" 
"Dia kerja apa?" 
"Macam mana pendapatan dia?"
Begitulah juga sebaliknya jika sang lelaki memberitahu ibu bapanya tentang gadis pilihan hatinya.

2. Cuba bila bercerita dengan kawan-kawan pula tentang calon pilihan hati. Pada awal perkongsian kita dengan mereka, pasti kawan-kawan kita akan excited sebab terpilih untuk mendengar luahan rasa kita. Kemudian, bermulalah siri soalan cepumas yang seakan-akan sama dengan soalan ibu bapa kita,
"Dia keje katne skang?"
"Korang nak kawen biler?"
"Dia orang mana?"
Kalau calonnya jauh dari negeri kita, "Oh, jauhnya.. tak takut ke awak kawen ngan orang jauh-jauh ni? Susah nak balik raya nanti tau.."
"Korang nak buat tema majlis nanti macam mana? Warna apa? Goddies nak bagi apa? Nak pakai baju design macam mana?"
Dan banyak lagi la soalan2 cepumas yang aduhh tak larat nak jawab dan malas nak dijawab.

Kadang-kadang CL terfikir, kenapa agaknya pemikiran kita sering ke arah itu sahaja. Sedangkan pokok persoalan dalam pernikahan antara lelaki dan perempuan sepatutnya perlu fokus pada pegangan agama bakal pengantin. Kenapa jarang sekali orang tua dan bahkan teman baik kita akan bertanya soalan seperti ini,
"Dia solat 5 waktu cukup tak?"
"Bab-bab fardhu ain dia dah setel ke belum?"
"Macam mana pegangan agamanya?"
"Macam mana ahli keluarga dia bab agama ni?"
"Dia akan berikan laluan dan keizinan tak kalau awak nak terus berjuang fisabilillah ni?"
"Dia akan support awak tak untuk perjuangan fisabilillah ni?"
"Dia akan berganding bahu bersama awak tak dalam perjuangan ni?"

Anyway, pembaca sekalian, kita berkahwin ni untuk apa sebenarnya?
  1. Tentunya untuk mendapatkan pasangan yang dapat membimbing kita menuju redha Allah.
  2. Tentunya untuk kita saling berkasihan dengan pasangan kita atas keredhaan Allah.
  3. Tentunya untuk kita menyambung silaturrahim antara keluarga kita dan keluarga mentua di atas dasar ukhuwwah Islamiyyah.
  4. Tentunya untuk menyediakan acuan keluarga muslim (baitul muslim) yang paling kondunsif untuk melahirkan zuriat keturunan yang berjuang untuk agamanya.
  5. Tentunya dengan adanya baitul muslim ini, kita dapat melahirkan masyarakat muslim.
  6. Tentunya dengan adanya masyarakat muslim, kita dapat melahirkan negara dan kerajaan yang muslim.
  7. Dan tentunya, khilafah Islamiyah yang kita rindui selama ini dapat kita tegakkan dengan adanya banyak baitul muslim yang memahami konsep perjuangan menegakkan agama Allah di muka bumi ini.


Menantu beriman tapi tak berduit.
"Ye la.. saya tahu pasangan kita ni nak kena kuat pegangan agamanya. Tapi, awak tak rasa ke duit tu penting zaman sekarang ni? Takkanlah dengan tiket beriman saja dah cukup untuk buat awak bahagia dengan dia.." 
"Tambah-tambah kalau kita anak sulung yang nak kena menanggung adik-adik yang ramai lagi. Awak rasa cukup ke dengan pendapatan calon awak sekarang ni untuk hidup bersamanya?"

Hahahaha.. Tu dia aih..soalan lagi cepumas/cepuperak/cepuplatinum semua ada.. Siap bagi penerangan lagi kalau bakal pasangan kita jenis tak berduit. Hmm, camner ek nak jawab soalan-soalan macam ni. Boleh gugah iman juga kalau hari-hari duk diasak soalan begini. Silap2 haribulan, suruh pasangan berhenti buat kerja2 Islam semata-mata nak hidup senang (nak merasa kereta besar, rumah besar, gaji lumayan, boleh melancong situ-sini, boleh pakai baju mahal-mahal, hantar duit ribu-ribu kat emak di kampung). Hehe..macam-macam kan.

Jawapan CL senang jer, kita ni hidup untuk puaskan nafsu kita yang tak puas-puas kah? 
Bukankah kita hidup di dunia yang sementara ini untuk meraih reda Allah s.w.t dan Rasul-Nya. 
Bahagianya hidup kita itu terletak pada duitkah? Jika begitu, betapa ramai pula manusia berduit yang juga tak bahagia bahkan sengsara dengan pelbagai masalah hidupnya (suami yang curang, isteri yang nusyuz, anak-anak yang bebas pergaulan, etc). 

Prinsip orang beriman, mereka tak percayakan duit boleh membuatnya tersenyum bahagia. Tetapi iman yang teguh dan mantap pada Allah dan Rasul, hanya itulah yang membahagiakan hatinya yang rawan. Orang beriman, takkan sekali-kali mendera ahli keluarganya sehingga rasa terseksa dengan sengsara dunia. Pasti dia akan berusaha untuk membahagiakan keluarganya di dunia dan akhirat. Tak ada duit tak mengapa, asalkan dalam hati kaya dengan iman dan takwa. Itulah kemanisan paling terbaik dalam kehidupan di dunia ini sementara menuju akhirat abadi.

"Habis tu, awak tak rasa bosan ke nanti nak kena diuji hidup dalam kesusahan lagi?. Ye la, sejak kecik lagi awak dah rasa hidup susah. Kemudian, sekarang awak nak kawen dgn orang tak berduit pulak. Awak nak ke anak-anak awak pulak rasa hidup susah macam awak dulu?"

Astaghfirullah al-aziim.. Beristighfarlah kita jika ditanya soalan sebegini. Kalau tak kuat, lagi gugah iman dibuatnya. Kerana apa? Kerana fitrah manusia sememangnya gementar dan trauma apabila dipersoalkan tentang sejarah hidupnya yang hitam. Sudah tentu, bagi manusia yang pernah melalui zaman kesukaran pada waktu kecilnya akan cuba sehabis daya untuk keluar dari kepompong itu. Namun, percayalah pembaca sekalian, Allah itu ada bersama hamba-Nya yang bertakwa dan sabar. 

Susah sangat ke zaman kecil kita dulu? Sesukar zaman Rasulullah dan Bani Hasyim dipulaukan penduduk Quraisy kah? Sesukar zaman Rasulullah dan para sahabat menyebarkan syiar Islam yang dibenci kaum Arab kah? Sesukar zaman nenek moyang kita menentang penjajah negara inikah? Janganlah berbohong dengan diri kita sendiri. Sesukar zaman kecil kita, kita masih mampu tersenyum bermain alatan permainan yang pelbagai jenis berbanding dengan anak-anak kecil di Palestin, Bosnia, Iraq, Lubnan, Syria, Sudan dll yang menderita kudung kaki tangan dipermainkan tentera Zionis laknatullah. 
  • Dhaif sangatkah kita sedangkan setiap hari masih ada sebutir nasi yang pasti melalui tenggorok kita yang terhidang di atas pinggan yang sempurna? 
  • Dhaif sangatkah kita sedangkan setiap hari yang dilalui di sekolah masih mampu membeli sirap ais  20sen dan nasi lemak 50sen? 
  • Dhaif sangatkah kita sedangkan setiap petang selepas pulang dari sekolah, kita masih boleh menonton rancangan kartun kegemaran kita di TV? 
  • Dhaif sangatkah kita sedangkan bila tiba waktu malam, kita masih boleh berdengkur lena di selimuti gebar hangat dan di atas tilam ditutupi kelambu? 
  • Dhaif sangatkah kita sedangkan bila tiba hujung minggu, kita masih boleh mandi-manda di sungai belakang rumah penuh riang gembira sambil memetik sayuran di kebun nenek dan berkelah bihun goreng?


Jika kita sudahpun melalui saat-saat bahagia seperti itu dulu, usahlah dikhuatirkan anak-anak kita pula bakal sengsara lebih teruk dari kita.  Jika benar, waktu kecil kita benar-benar sukar dan kita amat takut untuk mewariskan kesusahan kita pada anak-anak kita, ingatlah bahawa Allah beri akal pada kita, gunakanlah sebaiknya untuk mencipta keluarga mawaddah dan sa'adah. Pesan umi yang sampai sekarang CL pegang kukuh:

"Kak Long, biarlah kita tak berharta dunia. Asalkan hati kita kaya dengan ilmu dan iman. Umi takde harta nak diwariskan pada anak-anak, tapi umi nak anak-anak umi belajar sungguh-sungguh sehingga menjadi orang yang berguna. Itu lebih baik dari kaya harta tapi menyusahkan orang lain."

Sahabat, hidup ini sementara saja. Janganlah kita terpengaruh dengan godaan nafsu yang tak sudah-sudah. Jika mahu menikah, fikirkan tentang agama bakal calon kita dahulu. Buang dulu ketepi wajahnya, hartanya, keturunannya. Anda nak nikah dengan dia dan agamanya. Bukan dengan wajahnya, hartanya dan keturunannya. Fikirkan samada anda mahu melayari bahtera perkahwinan dengan kebahagiaan duniawi atau kebahgiaan ukhrawi? Fikirkan juga samada anda atau si dia dapat sama-sama membimbing antara satu sama lain menuju redha dan rahmat Allah s.w.t. Anda menikah bukan semata-mata memenuhi tuntutan fitrah manusia, INGAT jangan lupa niatkannya kerana ingin mengikuti sunnah Nabi s.a.w, semoga dengan itu perkahwinan anda lebih diberkati. Dengan itu, semuanya pasti sweetttt... (^_^)v


Lensa Che Long: Kan suwiit kalau Allah redha dengan pernikahan kita dan zuriat keturunan kita? Kan suwitt kalau baitul muslim kita dijemput berehat di syurga bersama Rasulullah dan sahabat-sahabatnya.. Oh, suwittnyer kalau begitu.. amin..

Friday, July 6, 2012

Saya sayang Sultan Kelantan saya.. Macam ni baru class..


Sultan Yang Prihatin
Oleh ROZAID A. RAHMAN & SYED AZHAR
Sultan Muhammad V
SEJAK dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke-29 pada 13 September 2010, inilah buat pertama kalinya Sultan Muhammad V memberikan wawancara khas kepada para wartawan media cetak dan media elektronik.
Wawancara khas itu telah berlangsung di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kota Baru pada Rabu, 4 Mei 2011 pada lebih kurang jam 5.30 petang dalam suasana penuh protokol tetapi tetap mesra.
Wawancara itu juga diadakan bersempena dengan pelancaran Yayasan Sultan Kelantan yang akan dilangsungkan di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) minggu hadapan.
Sebanyak 12 wakil media termasuk dari Mingguan mStar dan The Star telah dijemput untuk menemuramah Sultan Muhammad V yang hadir segak menggenakan sut coklat muda ala Nehru.
Baginda Sultan juga sentiasa memulakan bicara dengan terlebih dahulu melafazkan Bismillahirrahmanirrahim dan Asalamualaikum kepada pertanyaan wartawan muslim dan salam sejahtera kepada wartawan bukan Islam.
Dan sebelum memulakan wawancara baginda terlebih dahulu bertanya sama ada perbualan yang akan berlangsung itu hendak menggunakan dialek Kelantan ataupun bahasa rasmi.
Sepanjang wawancara itu yang berlangsung selama lebih 45 minit, baginda hanya membahasanya dirinya sebagai ‘saya’ bukannya ‘beta’ sebagaimana lazim digunakan di dalam istana.
Berikut adalah petikan wawancara bersama Tuanku Sultan Muhammad V:
Perkara pertama yang terlintas di dalam fikiran sebaik sahaja menaiki takhta Kesultanan Kelantan: Perkara pertama ialah untuk memilih nama rasmi yang akan dipakai selaku Sultan iaitu Sultan Muhammad V dan perkara kedua ialah untukmenukar seruan “Daulat Tuanku” yang lazim digunakan sebelum ini kepada seruan “Allahu Akhbar”. Pada pandangan saya, inilah yang paling sesuai kerana secara tidak langsung siapa yang melafazkannya akan memperolehi pahala. itulah yang terbaik untuk rakyat saya.

Mengapa memilih menggunakan gelaran Sultan Muhammad V sebagai gelaran rasmi: Kerana kalau kita tengok dalam sejarah salasilah negeri Kelantan, Sultan yang terakhir, menggunakan gelaran Sultan Muhammad Ke-IV. Jadi kalau nama saya sendiri sudah Muhammad, secara semula jadinya itulah pilihan pertama saya. Dan setelah berfikir semasak-masaknya itulah pada fikiran saya yang terbaik...Insya-Allah.
Bilakah akan ditabal secara rasmi selaku Sultan Kelantan: Saya fikir, bukan perkara ini tidak pernah berlaku (tidak melangsungkan upacara pertabalan). Misalnya untuk senang diterima, kita ambil dalam hal Almarhum Sultan Johor yang lepas, baginda tidak pernah ditabal walaupun menjadi Sultan Johor untuk lebih 23 tahun jika tidak silap saya. Jadi soal pertabalan ini adalah lebih kepada formaliti jika hendak dibandingkan dengan keperluan. Sebab saya fikir, ini bukan hendak glorify atau bermegah-megah atau hendak membesar-besarkan diri kita sendiri tetapi ini lebih soal tanggungjawab. (Nota: Untuk makluman pembaca, Sultan Muhammad telah dimasyurkan secara rasmi pada 13 September 2010 sebagaimana yang dituntut oleh perlembagaan negeri. Soal pertabalan hanyalah merupakan satu adat yang terpulang kepada Sultan sama ada ingin menyegerakannya atau mengadakannya pada satu tarikh yang difikirkan sesuai.)
Tentang hubungan dengan ayahanda, bonda dan adinda-adinda pada masa ini: Jawapan yang terbaik kepada soalan ini pada saya ialah “Alhamdulillah...”
Perasaan tentang perhatian seluruh negara yang tertumpu kepada isu-isu yang melingkari Istana Kelantan: Saya rasa jawapan yang paling sesuai ialah kita tidak boleh nak fikir sangat (hal ini) sebab jika kita terlalu memikirkan sangat, nanti otak kita akan sesak (jammed) jadi kita kena reda, kita tunggu dan kita lihat apa yang berlaku itu, jika kita fikir ia sudah takdir, maka kita lihatnya sebagai takdir. jika kita hendak fikir banyak sangat why? why? why?...akhirnya kita tidak akan terfikir kerana otak manusia atau data base otak manusia tak akan dapat memikirkan kenapa ini semua terjadi.
Rahsia tidak kekok untuk berada bersama-sama rakyat, duduk dan makan bersama malah menyembelih lembu bersama-sama rakyat dalam majlis-majlis keramaian: Kalau kita buat sesuatu perkara yang kita suka seperti sesetengah orang suka menyanyi, sesetengah orang suka makan, tengok tv, akhirnya ia akan menjadi senang untuk kita. Misalnya jika kita suka makan nasi lemak, kita makan sepuluh bungkus pun tidak ada hal.
Rahsia mudah didekati oleh rakyat dan tidak kekok memberi bantuan peribadi: Bagi saya senang sahaja sebab jika kita perhatikan sewaktu ayahanda saya menjadi Sultan, tidak ada satu yayasan dibuat atas namanya. Jadi saya fikir mengapa tidak ada (yayasan). Jadi itu yang mendorong saya untuk memberi sumbangan peribadi kepada rakyat jelata. Sebab tidak ada yayasan di atas nama ayahanda saya yang dapat saya gunakan untuk menyalurkan bantuan kepada rakyat (Nota: sebaik sahaja diangkat menjadi Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah menubuhkan sebuah yayasan yang diberi nama Yayasan Sultan Kelantan yang tujuannya adalah untuk menjaga kebajikan, pendidikan dan keagamaan rakyat di bawah jajahannya.)
Mengenai perancangan Yayasan Sultan Kelantan dalam membantu rakyat: Kita anggarkan kita akan dapat mengutip antara RM5 hingga RM6 juta (untuk dana awal). Selepas itu anggota lembaga pemegang amanah akan memutuskan cara untuk menyalurkan wang tersebut. Apa yang penting ialah untuk menentukan supaya program baru untuk mengumpul dana dapat dirancang dengan baik agar wang dana itu tidak habis. Jika wang dana tidak mencukupi atau kehabisan ini bermakna hanya segelintir pihak sahaja yang berpeluang mendapat faedah daripada dana ini. Matlamat yayasan ini ialah untuk membantu seseorang itu berdikari supaya dia sendiri dapat menguruskan dirinya selepas itu tanpa bantuan lagi.
Pandangan tentang isu pembangunan yang dihadapi oleh rakyat dan negeri Kelantan: Masalah negeri Kelantan saya nampak adalah tentang soal kekurangan infrastruktur asas dan tidak semaju seperti mana negeri Selangor atau Johor. Jadi kalau negeri-negeri ini banyak lebuhraya dan jalan baru dibina akhirnya kampung-kampung kecil dan bandar-bandar kecil yang berada di sekitar kawasan yang memiliki kemudahan infra seperti jalan raya dan sebagainya akan menerima pembangunan secara tidak langsung. Ini kerana, saya selalu ke mana-mana menggunakan kereta, jadi saya dapat tengok bagaimana kawasan yang mempunyai jalan besar dan utama akan turut membangun dan kampung itu tidak mati. Tetapi jika tidak ada jalan dan pembangunan ekonomi susah hendak sampai ke situ, ia akan mati termasuklah masyarakat kerana mereka tidak ada kesempatan untuk turut membangun kerana tiadanya komunikasi dengan dunia luar. Di Kelantan itu yang paling ketara...
Tentang prinsip-prinsip asas dan perubahan utama yang akan dilaksanakan: Prinsip saya ialah kita sebagai pemerintah haruslah aktif membuat tinjauan kerana hanya dengan meninjau kita akan mendapat gambaran sebenar (keadaan di bawah) dan dapat ambil tindakan sewajarnya serta dapat memberi keutamaan kepada yang mana perlu mendapat perhatian terlebih dahulu.
Tentang tahap kemajuan ekonomi dan pembangunan sosial negeri Kelantan: Seperti mana yang saya katakan di awal wawancara tadi, tidak ada bandar di dunia ini dapat bangun tanpa ada infrastruktur asas seperti jalan, hospital, lapangan terbang. Saya bukannya hendak campur politik tetapi apa yang saya maksudkan di sini ialah kalau hendak bangunkan sesuatu kita perlu buat kajian fisibiliti terlebih dahulu. Contohnya macam saya balik (dari sesuatu majlis) dengan kereta saya dapat lihat sendiri kesesakan lalu lintas yang teruk kearah pusat bandar (Kota Baru) bila ada cuti am. Mengapa sesak? Kerana jalan tidak luas atau tidak cukup tetapi kereta banyak. Mengapa kereta banyak? Sebab pada waktu cuti umum orang Kelantan di luar Kelantan balik bercuti ke Kelantan. Jadi kalau kita buat lebuh raya dan buat tol sudah pastinya kita akan dapat menjana pendapatan kerana ramai yang balik ke Kelantan menggunakan kereta. Akhirnya hasil (wang) akan berpusing dan ini akan merancakkan ekonomi termasuk hasil pendapatan rakyat. Bila ini berlaku ia akan menyenangkan hati rakyat – tidak kiralah sama ada ekonominya ke, kesejahteraan dia ke, atau kesihatan dia ke, asalkan rakyat senang. Dan apa sahaja yang akan menyenangkan rakyat kita sokong. Jadi kita tidak hendak menyalahkan mana-mana pihak. Cuma bila kita buat perbandingan contoh Kelantan dengan Terengganu, Kelantan dengan Pahang, Kelantan dengan Johor atau Selangor, Wilayah Persekutuan, kita akan tahu jawapannya kedudukan kita di mana.

Mengenai impak aktiviti politik kepada perpaduan rakyat: Sistem politik ini, bagi saya selagi ia tidak bercanggah dengan agama dan kita tidak memburuk-burukkan orang lain dalam ceramah tidak mengapa. Bagaimanapun ia bergantung atas diri masing-masing. Misalnya atas pentas ceramah, kalau sesetengah orang itu mulutnya laser, akan keluar perkataan-perkataan yang tidak elok tetapi kalau orang itu jenis orang baik, tak akan keluar kata-kata buruk ke atas orang lain. Jadi kita sendiri kena tahu bila hendak tekan brek (had). Kalau saya sendiri nak cakap apa-apa pun siapa boleh halang saya cakap tapi kita sendiri kena tahu bila hendak brek. Sebagai manusia kita kena tahu had kita di mana. Jika tidak, kita akan menjadi seperti sebuah kereta api yang out of control yang akhirnya akan terbalik. [sumber: mstar.com.my]

*********************************************************************************
Anyway, tak pernah Che Long rasa sayang macam ni kat mana2 Sultan sebelum ni. Memanglah sebelum ni Chhe Long duk usha dah Sultan ni masa zaman muda dia dulu. Boleh tahan hensemnya. Lepas dia kahwin dengan Puteri dari Thailand tu pun excited sebab punyalah cantik Puteri tu. Tapi, jodoh diorang tak lama. Bercerai lepas tu. Tapi, waktu tu tak nampak sangat ketokohan beliau sebab time tu ayahanda dia yang memerintah lagi.
Ingatkan kehebatan dan ketokohan Sultan hanya wujud dalam lakaran sejarah dahulukala je. Alhamdulillah, Sultan yang dikasihi rakyat marhain dah wujud kembali. Jom kita layan beberapa foto sempoi Sultan Kelantan yang ku kasihi ini. 

Indahnya akhlak beliau. Walaupun seorang Sultan, yang tua tetap dihormati.

Yang comel baju merah macam askar Jepun, duk tengah memerun sampah tu adalah Sultan okayh..!

Yang jadi imam solat jemaah ni adalah Sultan saya okayh..!

Yang sempoi duk sembelih lembu tu bukan tok imam kampung, tapi Sultan okayh..!
Lensa Che Long: Uhuhuhuk...comelnya Tuanku Sultan. Bila Islam dimartabatkan, mulialah kedudukan. Allahuakbar! Anyway, another interesting article about salasilah keturunan Sultan Kelantan yang berasal dari Long Yunus (pejuang negara tu..) 

Pengalaman Cabut Gigi Bongsu (Pt 1)

Tanggal 22/6/2012 (hari Jumaat yang mulia), Che Long (CL) ke Klinik Gigi kerajaan untuk cabut gigi bongsu (atau dalam bahasa omputihnya wisdom tooth). Seminggu sebelum tu, dah ke klinik jumpa dentist bincang ttg gigi yang nak dicabut tue. Siap buat x-ray lagi, sebab Dr. ckp gigi yg bawah nak kena buat minor surgery. Sebabnya, gigi bongsu ni mengalami sedikit komplikasi sikit. Dia tumbuh 1/3 je. 2/3 lagi tenggelam dalam gusi dan menyebabkan berlakunya senario impacted wisdom teeth. Uh..ngeri dengor.. CL mintak 2 batang gigi cabut sekaligus. Cewah, cam berani jer.. 

Jenis2 pertumbuhan gigi bongsu yang pelik2..
Yang CL punyer masalah adalah Partial Eruption. 

Asalnya appointment dgn Dr. pada 15/6, tapi bimbang plak teruk sangat sakit kesan selepas cabut gigi sedangkan CL ada conference di KL selama 3 hari, so takut2 nanti takleh nak buat paper presentation dgn elok. So, itu yg ditangguh ke 22/6 jam 9.00 pagi.

So, lepas amik nombor giliran (apa ingat boleh masuk pakai redah ke?), menunggulah CL dengan hati nebesnya.. Datang sorang je, tak berteman. Mula2 ingatkan berani, tapi bila dah duduk depan pintu bilik cabut gigi tu, rasa gemuruh tu mengalahkan orang nak akad nikah agaknya.

"Cik Wan..." nama CL dipanggil misi ber'mask' dari pintu bilik No. 3. Fuh.. berselawat CL sambil melangkah neves ke bilik tue. Masuk2 jer, semua orang pakai mask. Dokter dan nurse semua pompuan. Naseb baik.. Kalau doktor laki, mau lagi nebes.. Diorang semua tgh prepare tools untuk operasi menceraikan encik gigi bongsuku dari cik gusiku.

Dr. Fatihah (muda lg orangnya) pun suh la CL duduk kat kerusi spesel tu. Sambil tu, dia terangkan proses yang akan dia buat jap lagi. Termasuk efek yang akan CL hadapi selepas selesai semua proses. Apa yg Dr. ckp rasa melayang sipi2 je tepi telinga CL walaupun kepala terangguk2 konon mcm faham. Sebabnya CL teramatlah nebes sampai sejuk kaki tangan.

So, baringlah CL kat atas kerusi yang tak seberapa empuk tu. Dr. cakap dia akan extract gigi bawah dulu. 
-Simple check-up kat gigi-gigi dulu guna cermin bulat comel tu, then..

-'Jeng, jeng, jeng..!' datang dah jarum besar dan panjang giler tu.. 

-Dr. suh nganga luas-luas dan 'cukk!' (x bunyi pun sebenarnya) jarum tu menusuk ke gusi bawah. 4 ke 5 dos CL kena termasuk gusi atas sekali. 

-Sakit la jugak masa kena cucuk tu (macam kena gigit semut gatal).

-Lepas 2 minit, kebas (numbness) mula menjalar penuh di keseluruhan kawasan mulut belah kanan termasuk separuh lidah. Then, dia suh kumur2 dulu kat paip kecik tu. Terasa keras je mulut sebelah. Cam alien rase..

-Dr. pun mula mengambil alat2 DAHSYAT lagi menGERUNkan itew menujah ke dalam mulut CL. Owh, sungguh NGERI bila ingat balik. Paling ngeri bila CL nampak ngan mata kepala sendiri pisau tajam dimasukkan ke dalam mulut CL dan terasa daging gusi dibelah. Transparent suction pump yang nurse duk pegang kat sebelah kiri (jugak dlm mulut) asyik duk sedut keluar darah merah yg keluar dari tempat operation tue.

-Ada bunyi 'tokk, tokk, tokk'-->ketuk, ketuk kat gigi

-Ada bunyi 'grrrrr...grrrrrrr..grrrrrr..' -->gerudi apa la pulak Dr. nih dalam mulut aku nih.

Macam problematic sungguh nak cabut gigi bawah nih. Dr. punya goyang2 gigi CL sampai dgn kepala CL sekali bergoyang2. Terpaksa nurse pegang rahang CL dgn kedua belah tangan beliau yg mulus itew sebab Dr. punya goyangan tu AMATlah DAHSYAT sekali. Time ni, memang CL rasa takut giler. Selawat tak sudah2 dalam hati. Tangan kejap erat duk genggam. Kaki menggeletar kut.. Tak pernah sedahsyat ni rasa takut. Rasa neves sebab takleh jawab exam masa killer subject kat univ dulu pun tak seteruk ni. Rasa neves sebab nak start mukadimah debat atau pidato masa zaman univ dulu pun tak sehebat nih. Seyes, otot2 peha rasa kejang sampai tahap nurse sorang lagi tepuk2 peha supaya rileks dan cakap "Adik, jangan kejang, rileks jer..". Fuh, senang la nurse cakap, yg menanggungnya saya..*ceh, dalam hati jer ckp, sebab mulut penuh dgn tangan Dr. tu*.

Setelah berhempas pulas hampir 15 minit, tiba2 Dr. cakap "Ha, dah keluar pun baby awak ni.." sambil menarik keluar satu objek putih berlumuran darah, menunjuk pada CL. Huhu, buat lawak pulak Dr. nih. Rasa nak nagis pun ada. Bersyukur sangat rasanya masa tu. Tiba2 insaf menggambarkan keperitan umi melahirkan CL dulu. Terima kasih umi for giving birth of me to this world..

CL rasa dah tak sanggup nak teruskan untuk cabut gigi yang atas pulak. Ingat nak tangguh buat appointment lain kali pulak. TAPI, belum sempat CL cakap apa2 lagi kat Dr. tu sebab masih dalam keadaan mamai trauma, tangan Dr. dah ke dalam mulut CL bersedia untuk tooth extraction yg bahagian atas pulak da.. Tapi, alhamdulillah gigi atas tak sesusah gigi bawah. Goyang-goyang sikit, tarik dan tercabut dari gusi. 

Ingat dah selesai ke? Oh, tidak.... Masih ada thriller part. Iaitu bab jahit-menjahit secara LIVE di dalam mulutku..!

CL biasa jahit butang baju, biasa sembat baju dan juga biasa juga tengok rancangan medik di TV. Tapi, bila alami secara LIVE sendiri proses jahit-menjahit ni with my own eyes, uhuhuk..sungguh menggerunkan. Nak tutup mata, terpukau. Dah bukak mata tengok, rasa mau nangis pun ada.. Jarumnya macam cangkuk orang mata kail pancing tu ha. Tajam. Pastu benangnya warna hitam. Tak lama proses jahit ni. Tapi, betul2 menimbulkan aura menakutkan buat CL.

Last sekali, Dr. cakap dia akan letak satu bahan apa tah dalam root canal tu. CL dengar dalam sedar tak sedar jer. Macam orang mamai. Agaknya, efek anesthesia yang dicucuk awal tadi kot. Kalau tak silap, katanya untuk membantu pembentukan darah beku. Lepas tue, Dr. pun letak la kapas putih kat operated area tue.. SETEL.

Sebelum keluar dari bilik tu, Dr. ada cakap pasal effects yg akan berlaku dan precautions yang patut CL buat. Rasa mcm nak record je apa yg Dr tu ckp sebab telinga CL takleh nak fokus sebab rasa macam mamai2 sikit. Antara yg CL ingat:
-Jap lagi, gi farmasi kat tingkat bawah amik drugs prescription tue.
-Balik nanti, letak ice kat swelling area.
-Jangan makan benda2 keras.
-Elakkan makanan panas.
-Tempat dia jahit tu ada bukaan sikit, make sure jgn ada makanan masuk situ. and bla, bla, bla..
Dua batang gigi bongsu CL yang berjaya dicabut (kiri;gigi atas & kanan;gigi bawah)..chumil kan..hehe. Jgn bimbang ttg tahap kebersihannya okay. CL dah rendam dalam Listerine semalaman dan Clorox semalaman sebelum boleh dipegang dengan bare-hand okay.

Then, CL pun keluarlah dari bilik tu dengan rasa penuh ketidakselesaan dalam mulut tu. Gi kaunter bayar RM50 (cabut gigi perlukan minor surgery) + RM1 (cabut gigi cara biasa). Then, menuju la pulak ke kaunter farmasi di tgkat bwh. Klinik gigi di tingkat 2. Ramai la pulak manusia nih.. Kena menunggu lagi. Dalam mulut darah dah macam penuh bercampur dgn air liur. Nak telan punyalah susah dgn kapas duk tersumbat dalam mulut. Lagipun, terasa loya plak nak bagi darah tu lalu kot tenggorok.. uekss..

Setel amik ubat semua, merempitlah CL ke ofis (research cluster). Waktu tu kebas masih ada lagi, so tak terasa lagi la sakit efek dari surgery tu. Siap boleh singgah kubikal kawan lagi, mintak dia belikan bubur nasi (cakap melalui note jer sebab susah nk bukak mulut dgn kapas tersumbat tue)..

Then, masuk kubikal sendiri. CL rasa macam ok jer lepas operation. Takde la teruk sangat. CL pun on PC. Nak buat kerja la konon. Tapi, tak lama.. Selepas setengah jam.....


BERSAMBUNG...

Lensa Che Long: ingat lepas cabut gigi bongsu, anda dah selamat ke dari pengalaman mengerikan? oh, tidak..mungkin anda mengalami paresthesia seperti saya..huhu..
There was an error in this gadget

Follow by Email