Skip to main content

Dakwah itu tanggungjawab semua

Bila nak pakai baju, mesti nak cari yang cantik dan bergaya.
Bila nak beli rumah dan kereta, mesti nak cari yang selesa dan mewah.
Bila nak cari pasangan hidup, mesti nak cari yang tampan atau jelita.
Bila nak makan, mesti nak cari yang menyelerakan dan sedap.
Bila nak berdakwah, nak buat yang amar maaruf aje tapi nahi mungkar tak mahu.

Ingat semua benda kat dunia ni tentang kecantikan/keindahan je ke yang wujud?

So, di mana kita nak sembunyi rumah usang di negara ni? 
Pengemis yang duk mengemis minta sedekah tepi jalan/pasar malam/pasar tani nak sumbat mana?
Lelaki atau wanita yang tak seberapa putih kulit/hidung mancung/kulit licin/model-body nak taruk mana?
Baju koyak yang dipakai orang susah takkan nak ditarik dari badan mereka?
Paling penting, sasaran dakwah seperti petani/nelayan/orang kampung/anak muda hisap dadah/pelacur lorong hitam yang sering dilupakan mana nak letak?

Nak berdakwah jangan memilih. Jangan pilih yang perjuangan yang selesa saja. Teringat pesanan murabbiku, nak tahu samada perjuangan kita ni betul atau tidak, tengok pada cabaran yang diterima sedikit atau banyak. Yang paling banyak mendapat tentangan dan kesukaran itulah yang terbaik. Dan yang paling penting, pilihlah perjuangan yang benar-benar berlandaskan syariat Islam. 

Tapi, pada masa yang sama janganlah pula kita menghina dan mencemuh perjuangan orang lain, jemaah lain, badan dakwah lain. Berbaik-sangkalah dan saling bantu-membantu antara satu sama lain. 

Jangan berebut-rebut mad'u pulak macam budak-budak yang berebut aiskrim. Siapa cepat dia dapatlah. 

Kalau yang tak dapat pulak, jangan terlalu bersedih tapi usaha lagi. Mungkin itu ingatan atau teguran dari Tuhan di atas ketidak-sempurnaan hati dan niat kita dalam membuat gerak kerja Islam selama ini.

JIM,
IKRAM,
HALUAN,
PAS,
ABIM,
ISMA,
dan lain-lain lagi, masing-masing punyai ideologi dan matlamat tersendiri. Namun, tak guna kalau kita asyik berbalah idealogi sedangkan masyarakat awam di sekeliling kita terus gersang dari siraman ruh Rabbani yang sepatutnya kita pakat-pakat sirami bersama.


Bateri dakwah nak kena re-charge selalu jangan sampai 'kong' ye. 
Senyum sokmo sebab senyum itu sedekah. 
Santuni masyarakat kerna mereka mendambakan sentuhan akhlak Islam yang semakin pupus. 

Lensa Che Long: Kekalkan daku Tuhan di atas jalan perjuangan ini. Jika tulisan ini mampu mengesankan hati sesetengah manusia, maka aku bersyukur pada-Mu. Jika tidak sekalipun, saksikanlah wahai Tuhan, aku sedang berusaha kearah-Mu.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman DPLI UNISZA 2018

Hulamak hui.. Lamanya tak blogging. Rindu betul nak menulis dan meluah di sini. Sejak kahwin 2014 dulu, kemudian dianugerahkan anak seorang, 2018 inilah  tulisan yang terbaru. Biasanya asyik update FB atau IG je. Blog ni pun dah 'bersawang' molek dah ha.. Rasa nak menulis balik ni pun, sebab termotivasi selepas 2 hari lepas berderet kelas tanpa henti. Terinspirasi dengan cerita-cerita motivasi daripada para pensyarah. Alhamdulillah, keputusan sambung belajar DPLI di Unisza ni moga-moga Allah permudahkan segala urusannya dan membuahkan yang terbaik untuk masa hadapan, amin.. Masa mula-mula dapat tahu tentang permohonan DPLI dibuka kepada umum, saya memang teruja bukan main lagi. Sebab dah bertahun-tahun lamanya saya survey tentang program ni. Sejak selepas bergraduasi pada tahun 2011 lagi, saya cuba untuk memohon program KPLI dan DPLI ini malangnya tidak dibuka program tersebut di mana-mana IPT. Pada awalnya, saya teringin untuk memohon program DPLI UM, tapi apabila memi

Temuduga Guru KAFA

Alhamdulillah, sedar tak sedar sudah hampir setahun bergelar guru KAFA ganti/kontrak. Tahun 2013 CL mendapat tawaran sebagai guru KAFA ganti yang akan diperbaharui kontrak setiap dua bulan. Tahun 2014 ni pula, kontrak diperbaharui setiap tiga bulan. Ok la tu.. JUN-DISEMBER 2013 CL mengajar di sekolah kawasan kampung. Agak sedih berpisah dengan mereka sebenarnya. Anak-anak yang comel telatah mereka, walaupun kadang-kadang agak nakal. Apakan daya, keputusan bukanlah di tangan sendiri. MAC 2014 CL ditawarkan sekali lagi mengajar KAFA. Kali ni, di sekolah kawasan bandar dan kebetulan berdekatan dengan rumah sewa dan kluster tempat research. Suasana memang berbeza. Keletah anak-anak juga berbeza. Kemahiran yang diperlukan untuk mendidik anak-anak juga berbeda. Semuanya harus lebih moden, kreatif dan up-to-date. Cabaran sungguh! ::TEMUDUGA BERTULIS:: Sebelum start mengajar di sekolah tu, CL kena lalui satu temuduga bertulis. Masa yang diberikan untuk jawab satu paper tu sejam seteng

Kebaikan Batu Tawas dan Hibka Powder

Bosan dengan baju kat bahagian armpit (nama manja ketiak ) jadi kuning dan keras disebabkan pemakaian deoderant? Stress sebab armpit jadi hitam berdaki?  Nak kembalikan warna natural armpit? Nak hilangkan bau teng*k armpit disebabkan peluh? Ha, lemme tell you da solution of this problemo yar.. 1. Hibka Powder Dah lama dah bedak ni wujud sebenarnya cuma orang zaman sekarang tak berapa nak kenal. Pakai kat mana? Kat armpit lor.. Tekstur bedak ni kasar sikit. Dia ada dua jenis. Warna putih dan kuning. Dia ada dalam bentuk paket ataupun botol. So, boleh pilih ikut suka yang mana berkenan. Jika CL suka beli yang warna putih dan dalam botol. Senang, takde la tumpah2. Bagus sangat produk ni. Walaupun dia jauh lebih murah daripada produk2 komersial deoderant yang ada tu, efeknya jauh lebih bagus. Harga yang dalam paket dalam RM1 - RM2 je. Kalau dalam botol pulak dalam RM3++ je. Nak beli kat mana? Beli je kat kedai-kedai jamu. Kalau kat Kangar ni ada satu kedai kat belakang