Teman-temanku

Google+ Followers

Wednesday, February 6, 2013

Dakwah itu tanggungjawab semua

Bila nak pakai baju, mesti nak cari yang cantik dan bergaya.
Bila nak beli rumah dan kereta, mesti nak cari yang selesa dan mewah.
Bila nak cari pasangan hidup, mesti nak cari yang tampan atau jelita.
Bila nak makan, mesti nak cari yang menyelerakan dan sedap.
Bila nak berdakwah, nak buat yang amar maaruf aje tapi nahi mungkar tak mahu.

Ingat semua benda kat dunia ni tentang kecantikan/keindahan je ke yang wujud?

So, di mana kita nak sembunyi rumah usang di negara ni? 
Pengemis yang duk mengemis minta sedekah tepi jalan/pasar malam/pasar tani nak sumbat mana?
Lelaki atau wanita yang tak seberapa putih kulit/hidung mancung/kulit licin/model-body nak taruk mana?
Baju koyak yang dipakai orang susah takkan nak ditarik dari badan mereka?
Paling penting, sasaran dakwah seperti petani/nelayan/orang kampung/anak muda hisap dadah/pelacur lorong hitam yang sering dilupakan mana nak letak?

Nak berdakwah jangan memilih. Jangan pilih yang perjuangan yang selesa saja. Teringat pesanan murabbiku, nak tahu samada perjuangan kita ni betul atau tidak, tengok pada cabaran yang diterima sedikit atau banyak. Yang paling banyak mendapat tentangan dan kesukaran itulah yang terbaik. Dan yang paling penting, pilihlah perjuangan yang benar-benar berlandaskan syariat Islam. 

Tapi, pada masa yang sama janganlah pula kita menghina dan mencemuh perjuangan orang lain, jemaah lain, badan dakwah lain. Berbaik-sangkalah dan saling bantu-membantu antara satu sama lain. 

Jangan berebut-rebut mad'u pulak macam budak-budak yang berebut aiskrim. Siapa cepat dia dapatlah. 

Kalau yang tak dapat pulak, jangan terlalu bersedih tapi usaha lagi. Mungkin itu ingatan atau teguran dari Tuhan di atas ketidak-sempurnaan hati dan niat kita dalam membuat gerak kerja Islam selama ini.

JIM,
IKRAM,
HALUAN,
PAS,
ABIM,
ISMA,
dan lain-lain lagi, masing-masing punyai ideologi dan matlamat tersendiri. Namun, tak guna kalau kita asyik berbalah idealogi sedangkan masyarakat awam di sekeliling kita terus gersang dari siraman ruh Rabbani yang sepatutnya kita pakat-pakat sirami bersama.


Bateri dakwah nak kena re-charge selalu jangan sampai 'kong' ye. 
Senyum sokmo sebab senyum itu sedekah. 
Santuni masyarakat kerna mereka mendambakan sentuhan akhlak Islam yang semakin pupus. 

Lensa Che Long: Kekalkan daku Tuhan di atas jalan perjuangan ini. Jika tulisan ini mampu mengesankan hati sesetengah manusia, maka aku bersyukur pada-Mu. Jika tidak sekalipun, saksikanlah wahai Tuhan, aku sedang berusaha kearah-Mu.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

Follow by Email