Skip to main content

DAI'E: Disebalik Tabir


Dakwah. Satu istilah yang membawa makna menyeru dan mengajak umat manusia ke arah kebaikan dan mendapat redha Allah s.w.t. Che Long selalu ingat hadis Rasulullah s.a.w: "Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat."
~~Berpegang dengan hadis ni, CL rasa tak salah jika CL namakan diri CL juga pendakwah/dai'e. Nak tunggu ada ilmu tinggi-tinggi dulu baru nak berdakwah, susah juga. 

Cuma, apa yang sering dai'e kecil seperti CL fikirkan??
::DULU::
--Dulu, bila ada peluang untuk buat pahala (ke kuliah ilmu, usrah, kem ilmu, sedekah), CL rasa takut untuk ajak kawan-kawan/famili untuk join sama sebab takut mereka menolak.


--Dulu, bila tengok kawan-kawan/famili buat benda yang Allah tak suka, rasa takut sangat nak tegur sebab takut kena sindir @ boo balik.


--Dulu, bila tengok TV (rancangan hiburan/filem/drama), selalu kutuk artis yang:-

  • Terkinja-kinja menari, melalak menyanyi sampai nampak anak tekak.
  • Tak malu peluk, pegang. cium antara aktor & aktres yang bukan mahram.
  • Pakai seksi-meksi tak ikut syariat.

-gambar hiasan-

--Dulu, bila dapat ilmu agama yang baru, rasa segan nak share sebab takut dikata berlagak.

--Dulu, bila tengok orang salah cara solatnya atau salah bacaan al-Qurannya, tak berani nak tegur takut dikata perasan bagus.

CL faham sangat maksud hadis nabi supaya sentiasa berdakwah..
CL tau sangat bahawa tak ada sorang nabi pun yang diterima dengan mudah dakwah mereka..
CL reti sangat bahawa orang yang memiliki ilmu tapi tidak mengamalkannya, berdosa.
TAPI, 
Entah kenapa, CL tidak seperti dai'e yang berjiwa besar. Terlalu pesimis. Prejudis. Terlalu memikirkan persepsi orang.



::SEKARANG::
Dai'e kena cakna beberapa perkara seperti--

1. Terlalu berharap pada orang lain
Baru CL sedar, kalau bukan CL yang cuba untuk membantu kawan2/famili/masyarakat untuk berubah, siapa lagi yang nak buat? Tak semua orang berminat dengan jawatan dai'e ni. Kalau ada pun, minoriti jer golongan ni. Walaupun ilmu kita tak banyak dan rasa tak layak sangat-sangat sebab diri sendiri pun ada buat dosa/maksiat juga, kita kena usaha juga untuk menjadi dai'e sebab salah satu cara untuk kita tampung balik dosa kita yg bertimbun banyak tu adalah dengan buat kerja-kerja agama yang Allah reda. Moga-moga, dalam banyak amalan yang kita buat tu, ada salah satunya diterima Allah kerna keikhlasan kita. 
(NOTE: Ikhlas tak dapat kita rasai sendiri. Ianya dirasai orang lain. Jika kita merasa diri kita ikhlas, mungkin kita sedang riak dengan kebaikan yg kita lakukan, nauzubillah..)

2. Mudah kecewa? Putus asa?



Sampai bila nak kecewa dan putus asa dengan teguran yang tak diendah/nasihat yang dicemuh? Nabi sendiri pun sampai wafat tak pernah kecewa dengan jalan dakwah. Inikan pula kita manusia biasa, standard la tu kalau sekali-sekala kecewa. Jangan frust sekali, dah fed-up nak buat kerja dakwah nih. Kalau macam tu, gane Allah nak naikkan pangkat jawatan dai'e kita? 






3. Kutuk membabi buta.. Benci kemain lagik..
Salah tu. Tu bukan caranya sorang dai'e yang baik. Ya rite, kita kena benci kemungkaran kerna Allah tak reda. Pesan Tok Guru: "Benci pada perbuatan mungkarnya, bukan benci pada pelakunya." 

~~Betul apa yg Tok Guru cakap tu. CL betul-betul tak sangka antara ramai artis yang pernah CL kutuk dulu, kini ramai di antara mereka yang dah berhijrah ke fitrah. Bahkan jauh lebih baik dari CL pun ada. Itulah pentingnya, kasih dan cinta sesama manusia. Mungkin dulu mereka jahil, maka tanggungjawab kitalah utk menyedarkan mereka dari lena jahil mereka. Tapi, ingat dakwah biar berhikmah. 

(Pengajarannya: Jika kita membenci sesuatu berpadalah.. Dan seeloknya kita selalu mendoakan mereka yang belum berubah untuk berubah. Setiap kali selepas solat, doakan mereka..)

4. Takut dengan persepsi orang
Masalah persepsi adalah masalah yang amat kritikal terutama dalam masyarakat Melayu. Kita terlalu risau dengan apa yang orang nak kata. Kalau kita buat benda dosa/maksiat, itu betul kita takut orang kata. 
Tapi, kalau benda baik pun kita takut orang kata jugak.. celah mana kita nak kumpul pahala jadinya?
~~Teringat kata-kata Tok Guru: "Jangan peduli dengan apa orang nak pandang kita. Tapi, runsinglah bagaimana Allah pandang kita di sisinya. Samada reda atau murka Allah yang kita dapat, itulah yang patut kita fikirkan."
gambar bunga ke gambar orang ni..


5. Cinta sesama umat manusia
Dakwah adalah cinta.. Cinta akan meminta semuanya darimu..
Jika kita benar sayang akan seseorang itu, kita tak sepatutnya membiarkan dia itu terus terjerumus ke lembah dosa/maksiat dan seterusnya ke neraka. Sebagai contoh, kita minat dengan sesetengah artis (tapi, artis ni kurang mengikuti syariat), kalau betul kita minat kat dia, kita sepatutnya menasihati dia supaya mematuhi syariat (kalau dak.. dengan kita-kita pun dia heret masuk neraka nanti). Kalau tak mampu nak nasihat, baik tak yah minat siap2, nanti tak pasal-pasal kena bertanggungjawab kat akhirat nanti. Paling tidak pun, doakanlah dia supaya berubah ke arah yg syariat nak. Sama jugaklah kesnya kalau dgn kengkawan and famili. 
Jangan sesekali malu/segan untuk ajak mereka buat kebaikan sama2. Buat pahala sama2.. Kasih dan cinta sesama manusia seperti sebuah mafhum hadis Rasulullah..
"..benci melihat kemungkaran sebagaimana benci jika diri sendiri dilemparkan ke neraka.."


Lensa Che Long:-
~Kan best, kalau kenalan yang kita kenal di dunia ni, kita bertemu lagi sekali di akhirat nanti di syurga. 
~Tak best la kalau kita je masuk syurga, kenalan kita dari kejauhan nampak tengah terseksa dalam neraka.
~Lagi tak best kalau dua-dua kita duk terseksa dalam neraka.
Erti bahagia pada membahagiakan..



Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman DPLI UNISZA 2018

Hulamak hui.. Lamanya tak blogging. Rindu betul nak menulis dan meluah di sini. Sejak kahwin 2014 dulu, kemudian dianugerahkan anak seorang, 2018 inilah  tulisan yang terbaru. Biasanya asyik update FB atau IG je. Blog ni pun dah 'bersawang' molek dah ha.. Rasa nak menulis balik ni pun, sebab termotivasi selepas 2 hari lepas berderet kelas tanpa henti. Terinspirasi dengan cerita-cerita motivasi daripada para pensyarah. Alhamdulillah, keputusan sambung belajar DPLI di Unisza ni moga-moga Allah permudahkan segala urusannya dan membuahkan yang terbaik untuk masa hadapan, amin.. Masa mula-mula dapat tahu tentang permohonan DPLI dibuka kepada umum, saya memang teruja bukan main lagi. Sebab dah bertahun-tahun lamanya saya survey tentang program ni. Sejak selepas bergraduasi pada tahun 2011 lagi, saya cuba untuk memohon program KPLI dan DPLI ini malangnya tidak dibuka program tersebut di mana-mana IPT. Pada awalnya, saya teringin untuk memohon program DPLI UM, tapi apabila memi

Temuduga Guru KAFA

Alhamdulillah, sedar tak sedar sudah hampir setahun bergelar guru KAFA ganti/kontrak. Tahun 2013 CL mendapat tawaran sebagai guru KAFA ganti yang akan diperbaharui kontrak setiap dua bulan. Tahun 2014 ni pula, kontrak diperbaharui setiap tiga bulan. Ok la tu.. JUN-DISEMBER 2013 CL mengajar di sekolah kawasan kampung. Agak sedih berpisah dengan mereka sebenarnya. Anak-anak yang comel telatah mereka, walaupun kadang-kadang agak nakal. Apakan daya, keputusan bukanlah di tangan sendiri. MAC 2014 CL ditawarkan sekali lagi mengajar KAFA. Kali ni, di sekolah kawasan bandar dan kebetulan berdekatan dengan rumah sewa dan kluster tempat research. Suasana memang berbeza. Keletah anak-anak juga berbeza. Kemahiran yang diperlukan untuk mendidik anak-anak juga berbeda. Semuanya harus lebih moden, kreatif dan up-to-date. Cabaran sungguh! ::TEMUDUGA BERTULIS:: Sebelum start mengajar di sekolah tu, CL kena lalui satu temuduga bertulis. Masa yang diberikan untuk jawab satu paper tu sejam seteng

Kebaikan Batu Tawas dan Hibka Powder

Bosan dengan baju kat bahagian armpit (nama manja ketiak ) jadi kuning dan keras disebabkan pemakaian deoderant? Stress sebab armpit jadi hitam berdaki?  Nak kembalikan warna natural armpit? Nak hilangkan bau teng*k armpit disebabkan peluh? Ha, lemme tell you da solution of this problemo yar.. 1. Hibka Powder Dah lama dah bedak ni wujud sebenarnya cuma orang zaman sekarang tak berapa nak kenal. Pakai kat mana? Kat armpit lor.. Tekstur bedak ni kasar sikit. Dia ada dua jenis. Warna putih dan kuning. Dia ada dalam bentuk paket ataupun botol. So, boleh pilih ikut suka yang mana berkenan. Jika CL suka beli yang warna putih dan dalam botol. Senang, takde la tumpah2. Bagus sangat produk ni. Walaupun dia jauh lebih murah daripada produk2 komersial deoderant yang ada tu, efeknya jauh lebih bagus. Harga yang dalam paket dalam RM1 - RM2 je. Kalau dalam botol pulak dalam RM3++ je. Nak beli kat mana? Beli je kat kedai-kedai jamu. Kalau kat Kangar ni ada satu kedai kat belakang