Teman-temanku

Google+ Followers

Monday, April 6, 2009

JADIKAN HARI INI HARI TERBAIK KITA


1.Dalam satu hari harus ada buku yang dibaca, harus ada tilawah al-Quran, harus ada sedekah yang ditebarkan, harus ada keikhlasan yang ditanam, harus ada kesabaran yang diteguhkan, harus ada perjuangan yang dikumandangkan, harus ada semangat yang terus ditiupkan, harus ada solat yang ditegakkan, harus ada zikir yang dilafazkan, harus ada dakwat yang ditumpahkan, harus ada dakwah yang dikembangkan, harus ada jihad yang dikobarkan…

2.Setiap hari kita harus melakukan perubahan yang besar. Perubahan itu wujud pada peningkatan kualiti hidup kita. Pada awalnya lemah menjadi kuat, bodoh menjadi pintar,kufur menjadi iman, lalai menjadi ingat,malas menjadi rajin dan penakut berubah menjadi pemberani.

3.Keyakinan kepada Allah adalah modal yang utama. Modal dasar bagi setiap mukmin. Justeru, dari sanalah terpancar sinar keberanian, ketenangan, kegembiraan, semangat yang menyala-nyala dan kesabaran yang berlipat ganda. Mereka yang berhasil memanfaatkannya dengan baik kelak akan berjaya dunia akhirat. Sebaliknya bagi mereka yang tidak memanfaatkannya, jiwa mereka akan resah gelisah, fikiran mereka kacau bilau, tubuh mereka kesakitan, ketakutan melanda mereka dan ketidakjelasan tujuan hidup menghantui mereka.

4.Setiap mukmin diminta untuk bekerja meskipun hasil pekerjaannya belum dapat dimanfaatkan oleh dirinya sendiri, keluarga, masyarakat dan apa jua makhluk termasuk haiwan. Dia tetap wajib bekerja kerana bekerja merupakan hak Allah dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepadaNya. (Dr. Yusuf al-Qaradhawi)

5.Seseorang mukmin sangat kikir terhadap waktu. Dia tidak rela membuangnya begitu sahaja atau terbang dibawa angin. . (Dr. Yusuf al-Qaradhawi)

6.Hindarilah sifat malas dan mudah bosan kerana keduanya merupakan sumber kejahatan. Apabila kamu malas, maka kamu tidak akan tabah dalam menegakkan kebenaran. (Imam Muhammad al-Baqir)

7.Barangsiapa di waktu petangnya kelelahan kerana bekerja dengan tangannya sendiri maka di waktu petang itulah juga dosanya akan diampunkan. ( HR. Thabrani)

8.Tubuh tidak akan lemah sepanjang niat yang dimilikinya kuat.
(HR. Imam Jafar ash-Shadiq)

9.Jiwa memerlukan latihan yang berterusan dan tidak berhenti. Latihan untuk melakukan pekerjaan pahlawan, untuk bersungguh-sungguh dan berijtihad, berfikir dan menganalisis untuk mendalami masalah. Meskipun kamu berasa lemah, jika dilatih secara berterusan akan menjadi semakin kuat. (Syakhsiyah najihah :32)

p/s: "Jika saya lena, kejutkan lah saya. Jika saya jatuh bangunkanlah saya sbb saya hanya seorang insan yg lemah".

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

Follow by Email