First of all, maksud daebak! = amazing! = mengagumkan!. Daebak ni glosari Korea.
Minggu lepas, mesin basuh auto jenama Samsung (fuzzy tech) rosak. Bahagian water inlet tu patah. Patah sebab cuai penggunaan (org Kelate sebut gasea..). So, air tak leh nak dimasukkan ke mesin secara auto, kena buat manual, angkut guna baldi @ salur guna paip getah biasa. Bertambah sakit jugak la bahu yang dah memang sedia sakit. Mesin basuh ni CL beli tahun lepas (2011) guna duit hadiah Anugerah Latihan Industri. RM500 untuk muatan 7kg, ok la harga gitu, standard la..
ginilah bentuknya mesin basuh Samsung yang comel tu |
Agak sayang jugak la mesin tu sebab first time beli barang sebesar tu guna duit sendiri (target boleh tahan sekurang-kurangnya sampai 5 tahun). Tapi, nak buat macam mana.. Tangan yang menggunakannya ramai, so standard la kerosakan terjadi jika tak berhati-hati. Sebab terkilan (CL pun manusia yang masih ada penyakit al-wahan) punya pasal, bersungguh CL cari maklumat untuk beli sparepart tang yang patah tu. So, dapat kontek Samsung Careline kat internet, terus call.
Fokusnya:::
Bila CL call, selepas machine operator jawab, at the end, ada sorang staf lelaki (Chinese rasanya) jawab panggilan CL. Sopan betul cara layanan dia. Memang betul-betul mengamalkan prinsip 'Customer is always right'. Terharu betul CL dengan layanan dia. Dah lama CL tak mendapat layanan dari mana-mana company yang sebagus itu. Bahkan syarikat Celcom yang CL setia sejak dulu lagi pun tak sebagus tu bila CL call tanya tentang apa-apa masalah.
PALING MENARIK LAGI~~!
Hari ini. CL dapat call dari sorang Samsung staf (tak tau la dari jabatan apa kan..). Kali ni perempuan Melayu dan Islam sebab dia bagi salam.
1) Dia tanya betul ke nama penuh CL yang disebutnya tu.
2) Dia tanya betul ke CL ada buat panggilan ke Samsung HQ minggu lepas bertanya tentang washing machine.
3) Dia tanya boleh tak dia nak buat survey tentang tahap perkhidmatan ejen yang bertanggungjawab melayan panggilan CL tempoh hari. ~~CL jawab okay. Terpegun sampai terhenti dari makan (tengah lunch).
4) Dia tanya pulak samada CL puas hati atau tidak dengan layanan staf diorang tempoh hari. Dia tanya antara rate 1 hingga 5 (1: paling puas hati, 5: paling tak puas hati), berapa CL nak bagi. ~~CL jawab 1, memang puas hati..
5) Dia tanya samada CL puas hati dengan penantian sementara (masa machine operator jawab) ejen nak menjawab call CL tu. ~~Oleh kerana agak lama sikit masa menanti tu, CL cakap terus terang je la..
6) Dia tanya pulak CL pernah tengok ke Samsung website dan samada puas hati ke tak dengan performance website tu. ~~CL jawab everything seems okay until now.
7) Last sekali, dia ucap terima kasih kat CL sebab sudi meluangkan masa untuk jawab survey diorang.
8) Sebelum berganjak dari perbualan tu pun, dia masih tanya CL lagi samada CL ada apa-apa lagi nak ditanya pada dia dan apa yang dia boleh bantu CL.. ~~oh, so sweet..
9) Dia bagi salam 'Assalamualaikum' dan terima kasih sekali lagi, dan end of conversation.. ~~CL jawab salam dengan senyuman terukir penuh di bibir. Betul-betul cakna dengan budi bahasa.
Mainpoint yang CL nak cakap di sini adalah, SAMSUNG, U'RE DAEBAK!!
Macam ni la, baru pelanggan suka. Layanan yang MANTOP sekali. Sejak CL lahir kat dunia ni (sejak duk negara Malaysia ni, tak pernah lagi hidup di overseas), nilah kali pertama dalam hidup CL dipertemukan dengan layanan dari syarikat yang begitu menghargai pelanggannya. Memang patut la pun, produk Samsung mencanak-canak naik popularitinya sekarang. Gud job!
Apa yang CL harap sangat-sangat.., layanan staf-staf di jabatan kerajaan terutamanya boleh mencontohi syarikat Samsung ni. Sebab apa CL cakap camni? Sebab setiapkali CL kena berurusan dengan mana-mana Jabatan Kerajaan atau Badan Berkanun, layanan staf begitu menghampakan. Memang sakit hati tahap gaban. Tak tahulah kenapa jadi gini.. Padahal, kalau tengok iklan kat TV tu dah berlambak pesanan tentang senyuman dan kemesraan staf melayan klien atau pelanggan, tapi seolah-olah tak diambil endah pun. Kiciwa betul~~!
Iya, mungkin saja ada syarikat yang lebih baik, tapi setakat pengalaman CL yang seciput ni, SAMSUNG la yang paling terbaik setakat ni. "Two thumbs up!"
Iya, mungkin saja ada syarikat yang lebih baik, tapi setakat pengalaman CL yang seciput ni, SAMSUNG la yang paling terbaik setakat ni. "Two thumbs up!"
Semoga SAMSUNG terus sukses dengan perkhidmatan. Semoga boleh menjadi contoh yang baik untuk orang lain juga. Cewwah, cara CL cakap macam penasihat yang ada komisyen 25% plak..hehe..
Anyway, lets check it out : http://www.samsung.com/my/#latest-home
Lensa Che Long: Hati ini mudah cair dengan layanan mesra dan jujur. Budi bahasa budaya kita, amalkan.
Comments
Post a Comment