Teman-temanku

Google+ Followers

Friday, July 30, 2010

ambo makin TUA


hari ni HATI rasa gundah-gulana sangat, entah la kenapa..
mungkin kerna, hari ni satu sejarah lagi terukir dalam hidup ambo..
ambo dah makin TUA.. isk,isk..
umur pun genaplah 22tahun menurut tahun masihi la.. kalau ikut tahun Islam, belum lagi sebab ambo punya besday dalam tahun Islam ialah: 16 Zulhijjah 1431H = 22/11/2010M

bile dah makin tua ni, makin bnyak plak berserabut dalam kepala ni. banyak nak kene pikir dan buat:-
1. ummati
2. famili
3. studi
4. peribadi
5. mati

ramai kawan2 yg pakat wish kat ambo hari ini.. tapi, famili ambo tak wish pon, maklumlah kami ni sejak kecik tak pernah diajar dgn budaya wish ni.. sejak ambo masuk IPT ni la, baru ambo kenal budaya wish.. bagus jugak sebenarnya budaya ni sebab kita dapat merasakan kita dihargai oleh orang sekeliling kita.. kalau dapat tazkirah yg best2, lagi la syok..

bila disebut bab besday ni, teringat ambo pada soalan2 Imam al-Ghazali pada anak-anak muridnya yg berbunyi begini:

1)Apa yg paling dekat dgn kita?
Murid: ayah, ibu, kawan-kawan, etc
Jwpn: Kubur (kerana ia statik sedangkan kita setiap detik semakin mendekatinya tanpa kita sadar)

2) Apa yg paling jauh dari kita?
Murid: saudara-mara, hutan dll
Jwpn: Masa yg telah berlalu (setiap detik yg berlalu semakin menjauhi kita tanpa blh dicapai kembali)

3) Apa yg paling berat sekali?
Murid: Batu, kayu, besi dll
Jwpn: Menanggung amanah (Org beriman akan rasa amanah itu amat berat sekali, org tak beriman akan rasa sebagai satu peluang)

4) Apa yang paling ringan sekali?
Murid: Bulu ayam, kertas dll
Jwpn: Meninggalkan solat (tak percaya? cuba la ukur kerajinan kita bila tiba bab solat..)

5) Apa yg paling besar sekali?
Murid: Gajah, ikan paus, istana dll
Jwpn: Nafsu amarah (amat besar hingga sukar dibendung bila ia meletus sehingga pelbagai kata2 dan perbuatan nista lagi keji yg keluar)

6) Apa yg paling tajam sekali?
Murid: pisau, pedang dll
Jwpn: Lidah yg menyebut keburukan org lain & mempertahankan diri secara melampau

Kesimpulannya, apa yg Imam Ghazali tu sebut mmg ambo setuju 100% sebab ambo mmg dah rasa sendiri benda tu..

kawan2 rasa camno?

kita kene bnyak usaha kan? alang-alang Ramadan nih dah dekat, meh kita pakat jadikan ia satu catalyst utk mangkinkan lagi amal ibadah kita pada Khalik, Tuhan yg Maha Agung..

Ambo amat cinta pada Allah dan Rasul lebih dari segalanya..
moga cinta ambo diterima dan diperkenankan..
moga cinta ambo dipermudahkan jalannya..
moga Allah membekalkan juga untuk ambo seorang hamba peneman yg niat dan tujuan cintanya sama seperti ambo..
Allahu Rabbi, tak sabar mahu mati dan bertemu-Mu dan Rasul-Mu dalam suasana 10 Muwasaffat Tarbiyah ambo cukup atau hampir sempurna..
tak sabar juga mahu bersatu dengan Abah di taman yg indah sana, amin..


syahid memperjuangkan kalimah Allah di muka bumi ini cita-cita tertinggi ambo..
moga dapat memberi syafaat juga pada Abah dan ahli keluarga yg telah dan akan pergi..
amin!!!
amin!!!
amin!!!

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

Follow by Email